Historie létání

V prvních letech existence svobodného Československa začala naši zemi sužovat hospodářská krize. Začala se prosazovat vize hospodářského vzestupu s pomocí komunikací a dopravních spojů. Součástí mělo být i silné letectvo, které prezident Masaryk již tehdy vydatně podporoval. V roce 1926 vznikla Masarykova letecká liga (MLL), která se měla o tuto oblast starat a všeobecně jí pomáhat a chránit ji. To se jí úspěšně dařilo, a tak bylo možno sledovat vzestup zájmu o letectví nejen v klasických "kolébkách létání", ale i u nás na Valašsku.

Na Novém Hrozenkově byli prvními vážnými zájemci o létání Cyril Vrážel a Josef Kalinec, kteří se rozhodli postavit si vlastní kluzák. Po neúspěšné stavbě prvního, kdy postupovali pouze podle obrázků, se pustili do stavby řádně technicky zdokumentovaného kluzáku Přerov 2. Stavbu prováděli na dvoře obchodníka Vincence Jochce. Práci sledovala celá skupina hrozenkovských občanů s tak značným zájmem , že byla 8. listopadu 1936 založena místní skupina MLL. Práce na kluzáku začala zdárně postupovat. V létě 1937 došlo k prvnímu úspěšnému zalétání kluzáku v údolí Stanovnice. O několik dnů později proběhl křest kluzáku, který nesl jméno Javorník, spojený s ukázkou leteckého umění několika zúčastněných pilotů. Tím se začala odvíjet úspěšná historie hrozenkovského létání.

Přistání letadel Na stanoch      Přistání letadel Na Stanoch

Na Hrozenkově se v předválečné době uskutečnilo ještě několik dalších leteckých akcí. Vůbec první leteckou produkcí byl let jediného větroně Hütter. Startoval na svahu nad kovárnou v ústí údolí Vranča, přistávací plochou mu bylo pole u měšťanské školy. Druhý letecký den se měl konat ve Stanovnici 6. září 1936. Kvůli špatnému počasí se však neuskutečnil. Hrozenkovští tedy v říjnu zorganizovali náhradní letecký den, opět ve Stanovnici. Poslední akcí v předvečer války byl letecký den ve Stanovnici v červenci 1938, kde se sešlo velké množství obyvatel z okolí. Zahajovací řeč vyzdvihla nutnou semknutost národa a věrnost republice: "... přečkali jsme bouři na Novém Hrozenkově, přečkáme i bouři chystanou šedesátimilionovým nepřítelem. Letadélka i letadla stavěná našimi chlapci v míru a pro sport, stanou se v čas potřeby zbraní, která nás bude bránit a která nás ubrání..."

Když nestačily lidské síly, tahal větroně na start Jaroslav Kocůrek se svým koněm

Před válkou měla skupina MLL Nový Hrozenkov 76 členů, vlastnila jeden kluzák Přerov 2 "Javorník". Hrozenkovští tehdy pořádali plachtařské kursy, cena jednoho byla 150 Kč. Na počátku okupace byl "Javorník" Němci rozbit a činnost skupiny se zcela zrušila.

Po válce se činnost obnovila, byl zřízen Český národní aeroklub Nový Hrozenkov. Kluzák ŠK-38 byl přidělen z Nového Jičína. Jako letiště byla vybrána rovina na Čubově. Na Nový rok 1946 se začalo s pravidelným výcvikem. V následujících letech získali hrozenkovští další 4 letadla do svého užívání. K vystřelování kluzáků se používaly gumová lana, těžší větroně startovaly pomocí navijáku.

V červnu 1946 proběhlo jednání mezi zástupci hrozenkovského aeroklubu a aeroklubu Valašské Meziříčí. Bylo dohodnuto, že Valašské Meziříčí se bude věnovat hlavně motorovému jednání a Nový Hrozenkov se může stát celorepublikovým střediskem plachtění - za předpokladu, že zde bude vybudován letecký areál na Javorníkách. O několik dnů později se na Javorníkách uskutečnila "Národní letecká slavnost". Leteckou produkci provedli výhradně vojenští piloti na letounech Fiesler Fi-156, Arado Ar-96 B a Spitfire LF-IX-E.

S letounem C-4 předváděl škpt. František Peřina akrobacii      Josef Sivek z Karolinky "radí" škpt. Peřinovi jak létat C-4

V roce 1947 klub uspořádal několik významných akcí. 26. května se uskutečnil letecký den na hřebeni Javorníků mezi hotely Portášem a Kohútkou. Na akci se podílelo několik okresů, byli přítomni i zástupci USA. V produkci se vystřídaly letadla Spitfire, Arado, Čáp a všechny hrozenkovské kluzáky a větroně. 28. září byl odhalen pomník padlým letcům, odpoledne byla uskutečněna letecká produkce ve Stanovnici. Diváci mohli zhlédnout letouny Spitfire, Zlín, Piper "Cub" a větroně Jeřáb. Další akcí byl letecký den 13. října 1947 na Hovězí. Dopoledne se konala výstava letadel před školou, odpoledne proběhla letecká produkce. Úspěšný letecký den se na Hovězí zopakoval i o rok později.

V roce 1948 skončilo létání na čubovském letišti a aktivity klubu se přesunuly na Hůrku. Zde se také uskutečnil dlouhodobý kurs létání, kterého se zúčastnilo 19 členů hrozenkovského aeroklubu. V padesátých letech se vše začalo komplikovat. Činnosti aeroklubu byly velmi nákladné a nepřinášely čekaný výsledek. V roce 1950 podává hrozenkovský aeroklub žádost o příspěvek na ONV Vsetín. Hrozenkovští chtějí upravit terén na Javorníkách, protože další jednání o výstavbu letiště v jiných lokalitách skončila neúspěšně. Žádost však byla zamítnuta. Hrozenkovští se tak s pomocí obrací na MLL v Žilině, která jim dává k dispozici větroně a poskytuje jim s létáním spojené služby zdarma.

V roce 1952 vznikl SVAZARM, který kladl značné nároky na letiště. 17. dubna 1951 vzniká organizace "Československého svazu lidového letectví Nový Hrozenkov". V červenci byla tato organizace začleněna pod ČSM Nový Hrozenkov. Tím aeroklub zanikl jako samostatný spolek. V květnu 1952 se předchozí organizace začlenila do Závodního klubu ROH družstva Beskyd, získala svůj poslední název: "Dobrovolný svaz lidového letectví - základní organizace družstva Beskyd, Nový Hrozenkov". O něco později je rozprodán veškerý majetek klubu a jsou zaplaceny dluhy. Tímto končí krátká, ale bohatá historie létání na Novém Hrozenkově.

Odvážný strýc

Poslední aktuality

nejnovější novinky z obce

9. 2. 2020 Upozornění před velmi silným větrem

V následujících dvou dnech bude před území ČR přecházet orkán Sabine. ČHMÚ vydal výstrahu před velmi silným větrem s nárazy okolo 90 km/h, ojediněle až 140 km/h. Se silným větrem souvisí několik bezpečnostních opatření, která je vhodná učinit. Zabezpečit všechny volně stojící předměty venku, aby v důsledku silného větru nedošlo k jejich pohybu a případnému zranění. Omezit pohyb v lesích a jejich blízkosti, hrozí pád větví, nebo celých stromů. Také parkování v blízkosti lesů nebo jednotlivých stromů zvyšuje riziko škod. Při cestování autem je nutno počítat s nárazovým větrem, který může mít negativní vliv na ovládání automobilu.
Je zapotřebí počítat také s možným přerušením dodávky el. energie v důsledku poškození el. vedení. Vzhledem k celorepublikové výstraze budou přednostně opravovány páteřní vedení distribuční soustavy, vedení nízkého napětí bude tedy opravováno s nejnižší prioritou. Proto může v odlehlejších oblastech (Vranča, Vranečka, Lušová, Brodská) docházet k déletrvajícímu výpadku el. energie. České dráhy vydaly také doporučení pro odložení cesty vlaky. V důsledku silného větru může docházet k mimořádnostem ve vlakové dopravě (výpadky el. energie / překážka na trati).
Nejsilnější nárazy větru na území našeho městyse se očekávají zítra, 10. 02. od 6:00 do 17:00.

Dbejte prosím zvýšené opatrnosti, abychom předešli jak škodám na majetku, tak i újmám na životech.

 

Po Út St Čt So Ne
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29

ZOBRAZIT DALŠÍ AKCE
Jak vnímáte uplynulý rok s ohledem na investiční akce v našem městyse? (rekontrukce osvětlení, chodníky, mosty)
ZOBRAZIT DALŠÍ ANKETY